Monitoring rychlosti webů s PageSpeed.cz (tutoriál)

30. 9. 2022

Article

Pojďte se naučit, jak efektivně hlídat rychlost vašich webů s pomocí našeho testeru rychlosti. Je to snadné a tester je zdarma k dispozici.

Tip: Pokud dáváte přednost videotutoriálu, pusťte si video, v opačném případě pokračujte ve čtení níže.

V uplynulých měsících jsme spustili třetí verzi testeru s novými vlastnostmi, jako je možnost přihlášení, práce v týmech a sledování rychlosti vašich webů v dashboardu.

Dashboard vám pak ukazuje všechny vaše testy (na obrázku číslo 1), u nich jednotlivé domény (2), stav metrik Web Vitals z Chrome UX Reportu a jejich případné zlepšení nebo zhoršení (3):

Dashboard ukazuje všechny vaše testyDashboard ukazuje všechny vaše testy

Nedávno jsme také upravili způsob rozesílání e-mailových reportů. Každý měsíc se e-mailem dozvíte největší změny (na následujícím obrázku číslo 1), u vámi sledovaných webů a připomeneme vám aktuální hodnoty Web Vitals (2):

E-mailem se dozvíte největší změnyE-mailem se dozvíte největší změny

Pojďme si teď krok za krokem ukázat, jak tohoto pohodlného sledování rychlosti vašich webů můžete dosáhnout i vy.

Krok 1: Zaregistrujte se a založte si tým

Vytvoření nového účtu je zdarma, stejně jako celý nástroj. Rovnou se vás při zřízení účtu ptáme na název týmu, což může být buď jméno firmy nebo vaší osoby, pokud pracujete sami:

Vytvoření nového účtuVytvoření nového účtu

Můžete si ale pořídit hned několik týmů, například pro každého vašeho klienta. Počtem to limitováno není:

Můžete si vytvořit několik týmůMůžete si vytvořit několik týmů

Do každého týmu pak můžete pozvat uživatele, vaše kolegy nebo třeba klienty a přidělit jim různé úrovně oprávnění, například pro správu uživatelů, nebo jen pro čtení:

Můžete přidělit různé úrovně oprávněníMůžete přidělit různé úrovně oprávnění

První krok máme za sebou, pojďme na další.

Krok 2: Přidat testy do dashboardu

Pokud náš nástroj používáte, nejspíš už nějaké testy máte. URL testů platí trvale – pokud je navštěvujete alespoň jednou za dva měsíce, nemažeme je.

Vytvořit nový test je snadné:

Vytvoření testuVytvoření testu

Jak vybrat URL?

  • Pokud testujete jeden web, zvolte homepage a pak nejnavštěvovanější zástupce jednotlivých typových stránek. U e-shopu to bude kategorie, detail produktu a pak třeba kontaktní stránka. S výběrem vhodných URL vám pomohou data o návštěvnosti z Google Analytics, alternativně pak data z Google Search Console.
  • Můžete si ale také rovnou nechat otestovat více domén, například srovnat se s vaší konkurencí. Další domény ale není nutné zadávat hned při vytváření testu. V nastavení testu si totiž nově můžete přidat k URL ještě domény. Ale to uděláme až v jednom z dalších kroků.

Test máme vytvořený a nyní si jej přidáme do dashboardu, abychom mohli monitorovat stav rychlosti webů a také upravovat nastavení testu.

Tip: Přečtěte si více o měření rychlosti webů s použitím testeru PageSpeed.cz, ale i dalších nástrojů.

Pro vložení testu do aktivního dashboardu prostě jen posuňte kteroukoliv stránku testu dolů, dokud nenajdete tlačítko „Přidat k mým testům“:

Přidání testu do dashboarduPřidání testu do dashboardu

Krok 3: Sledujte vývoj rychlosti v testu

Už samotný test vám poskytne zajímavé údaje o rychlosti URL, které jste nechali testovat.

V záložce Stránky uvidíte data syntetických testů z PageSpeed Insights API (testy nástrojem Lighthouse, viz číslo 1 na obrázku níže) nebo data od uživatelů z Chrome UX Reportu (2). Ty dostanete jen pokud má URL dostatečnou návštěvnost:

Sledujte vývoj rychlosti v testuSledujte vývoj rychlosti v testu

Záložka Domény vám poskytne přehled o vývoji dat z Chrome UX Reportu v dlouhodobější, měsíční perspektivě:

Vývoj dat v dlouhodobější, měsíční perspektivěVývoj dat v dlouhodobější, měsíční perspektivě

Krok 4: Změňte si nastavení testu

Další krok je volitelný. Možná nevíte, že přidáním testu do vaší sbírky pro sledování v dashboardu, získáte vy a administrátoři vašeho týmu možnost upravovat jeho nastavení.

Kromě možnost změny názvu testu nebo jeho URL vás upozorníme na část, ve které můžete do testu přidat domény:

Změna nastavení testuZměna nastavení testu

Některé domény se vám zde už nejspíš přidaly automaticky, z vložených URL stránek. V rámci testu můžete sledovat rychlost až pěti domén.

Vložit si domény do testu se hodí pro tři situace:

  1. Web má své subdomény. Google totiž hodnotí rychlost každé subdomény zvlášť.
  2. Vlastníte více webů stejného typu, např. jazykových mutací.
  3. Kromě tohoto webu chcete sledovat také konkurenci.

Už jsme skoro v cíli. Kroky 2 - 4 můžete opakovat i s dalšími weby, které chcete sledovat a naplnit si tak dashboard, stejně jako jej máme naplněný my našimi klienty.

Krok 5: Sledujte rychlost na dashboardu a v e-mailových reportech

Nyní při každé návštěvě uvidíte aktuální stav metrik Web Vitals (3) pro všechny domény (2) z vašich testů (1):

Sledování rychlosti na dashboardu a v e-mailových reportechSledování rychlosti na dashboardu a v e-mailových reportech

Je dobré vědět dvě věci:

  • Google tyto data dává světu k dispozici kumulativně za posledních 28 dní, takže je možné, že změny zde uvidíte až za několik dní. Nicméně jsou to ta „správná“ data, podle kterých algoritmy Googlu hodnotí rychlost vašich domén v rámci signálů Page Experience.
  • U některých webů se může stát, že data nedostanete. Obvykle je to kvůli nižší návštěvnosti. S tím se bohužel nedá nic dělat, ale Google v takovém případě rychlost webu v hodnocení nezohledňuje.

Jak jsme uváděli na začátku, jednou měsíčně od nás dostanete e-mailový report ke každému týmu (respektive dashboardu), jehož jste členy. Uvidíte v nich, co se za poslední měsíc změnilo a co ne. Tyto e-maily si samozřejmě můžete odhlásit.

Věřím, že vám budou novinky v testeru i v rozesílaných e-mailech sloužit stejně dobře, jako slouží nám. Neváhejte se ale ozvat, pokud máte na srdci nápad na zlepšení.

Tip: Pokud vás zajímají novinky kolem rychlosti a nechcete sledovat své weby, nově posíláme i samostatný newsletter s aktuálním děním.

Martin Michálek

Martin MichálekZnáte jej jako autora blogu Vzhůru dolů, publikací pro webaře a propagátora rychlosti. Martin je hlavní kontakt pro naše klienty.

Jak je rychlý váš web?

Jak rychlý je váš web v porovnání s vaší konkurencí? To zjistíte
pomocí našeho online testeru.

Další související články k tématu

Nejčastější chyby, které kazí Web Vitals

Nejčastější chyby, které kazí Web Vitals

Nedávno jsem měla příležitost přednášet na historicky první české frontendové konferenci. Jelikož je rychlost webů téma, kterým se aktuálně zabývám dennodenně, téma přednášky bylo jasné.Číst dále

PageSpeed.cz tester: co je nového ve  verzi 3.0

PageSpeed.cz tester: co je nového ve verzi 3.0

Jak už jste si asi někteří všimli, web PageSpeed.cz převlékl kabát a kromě toho postupně spouštíme třetí verzi našeho testeru rychlosti webů.Číst dále

Zpátky v plném výkonu: konference Perf.now() 2022

Zpátky v plném výkonu: konference Perf.now() 2022

Po období covidu se nám vrací velké konference. Na konci října se v Amsterdamu konal třetí ročník Performance.now(), na který jsme se velmi těšili.Číst dále