Případová studie SIKO: 2,5krát rychlejší načtení a 7krát lepší stabilita layoutu

SIKO je jeden z největších prodejců koupelen a kuchyní ve střední Evropě, s rozsáhlým e-shopem v Česku, na Slovensku a Maďarsku.

Rychlost webu je pro SIKO klíčová, ale nový frontend založený na JavaScriptu vykazoval výrazné problémy s metrikami uživatelského zážitku Core Web Vitals.

Po nasazení nového webu v únoru 2024 došlo ke zhoršení zejména rychlosti načtení (LCP) a stability layoutu (CLS) na mobilech.

Po redesignu webu jsme se společně s e-commerce týmem SIKO pustili do ladění výkonu nového webu.

Jak probíhala práce na zrychlení webu SIKO?

Během práce na optimalizaci rychlosti webů SIKO jsme postupovali následovně:

  • Tým SIKO zapojil všechny klíčové partnery, včetně nás, do pravidelného procesu ladění výkonu.
  • Hledali jsme příležitosti k optimalizaci, zadávali je vývojářům a byli s nimi v kontaktu.
  • Nasadili jsme monitoring rychlosti doplněný SpeedCurve RUM.
  • Klientovi jsme reportovali stav a předávali know-how.

Vybrané úpravy, které se podařilo zavést díky spolupráci napříč týmy:

  • Částečný přechod z klientského renderování (CSR) na serverové (SSR).
  • Lepší nastavení infrastruktury (cache statických zdrojů, obrázky WebP, zavedení Cloudflare a další).
  • Zamezení duplicitnímu renderování hlavního obrázku na detailu produktu.
  • Layoutové optimalizace hlavičky, filtrace a galerie na detailu produktu.
  • Průběžná optimalizace nechtěných posunů layoutu (CLS).
  • Optimalizace renderování hlavní navigace webu.
  • Změna implementace lazy loadingu.
  • Úprava nastavení obrázků v CMS.
  • Úpravy loaderů a skeletonů.

Graf ukazuje rozdíl v rychlosti načtení mezi serverově renderovanou stránkou (SSR) a původní klientskou verzí (CSR):

Díky SSR se může stránka vykreslit výrazně dříve – bez čekání na zpracování JavaScriptu v prohlížeči.

Jako bonus jsme klientovi hned v úvodu spolupráce opravili měření v Google Analytics, které nefungovalo paradoxně kvůli přehnané optimalizaci rychlosti.

Dopady spolupráce

Během roku spolupráce se díky zapojení všech stran podvedlo několikanásobně zlepšit zejména klíčovou rychlost načtení (LCP) a stabilitu layoutu (CLS).

Nešlo by to bez výborné spolupráce s týmem SIKO, který měl jasno v prioritách i byznysových cílech.

Martin Lipový k naší spolupráci říká:

Spíše než jako externí konzultanty, vnímáme experty z PageSpeed.cz jako v tématu výkonu zkušenější kolegy pracující ve stejném týmu, který je zaměřen na funkční a zároveň rychlý eCommerce web.

Martin Lipový, Head of Online and Product Development

Rychlost načtení (metriku LCP) jsme meziročně zlepšili o 62 % a stabilitu layoutu (CLS) o 86 %.

Najde však jen o metriky, ale o celkový uživatelský prožitek dopady naší spolupráce také zlepšit uživatelský prožitek:

  • Více než 2,5krát rychlejší načtení na mobilech (LCP).
  • 7krát lepší stabilita layoutu (CLS).
  • O 2–5 % nižší bounce rate na různých jazykových verzích.
  • +17 % nárůst zobrazení ve vyhledávání meziročně (Zdroj: Google Search Console Q1/2024 vs.Q1/2025)

Práce na rychlosti nikdy nekončí

Po intenzivní několikaměsíční spolupráci nyní pokračujeme v dalších menších úpravách. Jsme pravidelně v kontaktu, pro klienta provádíme dozor nad rychlostí a v rámci budování „kultury rychlosti“ školíme interní tým testerů.

Na této spolupráci s týmem SIKO jsme si dokázali, že i architektura postavená silně na klientském JavaScriptu se může skokově zrychlit.

Zrychlením webu a zlepšením Core Web Vitals získalo SIKO také stabilnější výchozí bod pro marketingové kampaně a expanzi na nové trhy. Další optimalizace nás čekají - jako standardní součást vývoje.