Případová studie Footshop: 2,5⨉ lepší rychlost načtení za rok a půl spolupráce
Footshop během spolupráce s PageSpeed.ONE za několik měsíců násobně zrychlil své weby a zlepšil tak uživatelský prožitek.
Jste zvědaví, jak jsme postupovali a k čemu společně došli?
 Footshop je výrazná značka, kterou neminete.
Footshop je výrazná značka, kterou neminete.
Footshop je e-shop s teniskami a streetwearovým oblečením, který funguje u nás, ale také na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a dalších zemích střední a východní Evropy. Zaměřuje se na prémiové a limitované produkty, díky nimž si vybudoval silnou komunitu fanoušků.
Pojďme se nyní podívat, jak jsme Footshopu pomohli zrychlit jejich weby.
V prvé řadě jsme chtěli zjistit, které metriky jsou jsou pro klienta nejdůležitější. Naše analýza ukázala, že jde o TTFB (rychlost odezvy serveru) a pak CLS (stabilita layoutu) a LCP (rychlost načtení) ze sady Core Web Vitals.
Optimalizujeme cílové metriky
Když máme dobře nastavenou analytiku a kvalitní data, jdeme optimalizovat. Od konce roku 2023 jsme se postupně zaměřovali na jednotlivé metriky rychlosti podle jejich priority:
- Rychlost odezvy backendu (TTFB) a rychlosti načtení (LCP) – tým vývojářů z Footshopu se zaměřoval na ladění serverů, my jsme pomáhali s frontendovou performace, například pomocí optimalizace přechodu z klientského vykreslování cachovaného pomocí Service Workeru k serverovému renderingu.
- Zrychlení odezvy na interakce (INP) – v březnu 2024 přišel Google s metrikou INP. Rychlost odezvy na interakce nebyla ideální a my jsme začali pracovat na analýze SpeedSprint, jejímž výstupem bylo několik konkrétních úprav.
- Ladění nechtěných posunů stránky (CLS) – další fáze práce koncem roku 2024 spočívala v odladění renderování některých komponent a snížení hodnot metriky CLS.
Jednu ukázkovou optimalizaci vidíte na obrázku.
 Optimalizace INP pomocí ladění výkonu výběru varianty na detailu produktu.
Optimalizace INP pomocí ladění výkonu výběru varianty na detailu produktu.
Výsledky spolupráce: až několikanásobně lepší metriky
S dosaženými změnami metrik a hlavně uživatelského prožitku můžeme být spokojení.
Asi za rok a půl stále běžící spolupráce došlo k následujícím zlepšením metrik:
- Footshop.cz má nyní 2,5⨉ lepší rychlost načtení (LCP) na mobilech.
- Hodnota metriky posunů layoutu (CLS) ze zlepšila více než 8⨉.
- Odezvy na interakce (a metriku INP) jsme zlepšili o 30 %.
 Změny v metrikách LCP a CLS od začátku spolupráce.
Změny v metrikách LCP a CLS od začátku spolupráce.
Co na to říkají lidé z Footshopu?
Spolupráce s Footshopem nás baví, nejen pro značku samotnou, ale i pro kvalitu celého týmu a jeho tah na branku. Jsme proto vážně moc rádi, že spolupráci s námi dobře hodnotí i pánové z Footshopu.
„Moc fajn spolupráce, která do našeho malého týmu přinesla naskillovaného parťáka (= tým PageSpeed.ONE). Ten nepřišel jen s know-how, ale hlavně s konkrétními tipy na úpravy, které jdou odbavovat po částech, ale přitom mají velký výsledný efekt.“
Jiří Hykel, frontend vývojář
Daniel Urban, CIO Footshopu, dodává:
„Na spolupráci s PageSpeed.ONE oceňuji rychlou orientaci ve web performance a jasnou komunikaci i pro netechnické lidi. Největší přínos je unikátní know-how. K tomu bychom se sami těžko dostali.”
Daniel Urban, CIO Footshopu
Takto úspěšná spolupráce na optimalizaci webu vyžaduje vždy několik splněných podmínek na obou stranách. Pojďme si je shrnout:
- Klient bere rychlost jako důležitou součást uživatelského prožitku a je ochotný do ní investovat, protože ví, že se mu investice vrátí.
- Je nastavené kvalitní měření a máme dostatek dat. (Zde náš monitoring a SpeedCurve RUM)
- Naši poradci mohou s týmem aktivně a intenzivně komunikovat, navržené úpravy dostávají prioritu ve vývojářských plánech.
- Spolupráce není jednorázová, ale funguje dlouhodobě, takže je možné vyhnout se opětovnému zhoršení a tým klienta průběžně vzdělávat.
Děkujeme Footshopu za dosavadní plodnou spolupráci a těšíme se na její pokračování!